پيشگفتار كتاب هيدروديناميك
محتواي اين کتاب براي تدريس در دورههاي کارشناسي ارشد و دكتراي عمران-گرايشهاي آب، سازههاي دريايي، مهندسي سواحل و سازههاي هيدروليكي و مهندسي كشاورزي- گرايش مهندسي آب تنظيم شده است. علاوه براين، مطالب اين کتاب ميتواند براي رشتههاي ديگر از قبيل مهندسي شيمي، مهندسي شيمي-مخازن هيدروكربوري، مهندسي مکانيک، مهندسي معماري كشتي و مهندسي مواد استفاده شود. کتاب شامل شش فصل است. در فصل 1، مختصري از مطالب درس مكانيك سيالات دورهي كارشناسي ارايه شده است. در فصل2، رابطههاي ديفرانسيلي حركت سيال تراكمناپذير بسط داده شده است. در اين فصل، رابطههاي بقاي جرم (رابطهي پيوستگي) در دو ديدگاه اويلري و لاگرانژي بيان شده است و رابطهي اندازه حركت (رابطهي ناوير-استوكس) به چندين روش اثبات شده است. در فصل 3 جريان آرام، در فصل 4 جريان آشفته، در فصل 5 جريان سيال ايدهآل و در فصل 6 لايهي مرزي آرام پرداخته شده است.
بعضي از مطالب اين کتاب مربوط به دستاوردهاي نويسندگان کتاب است که در فصل 5 بهصورت مثال و يا مسأله ارايه شده است. در انتهاي هر مبحث فصل، شماره مسايلي که در ارتباط با اين فصل است در کنار آن در کادر خاكستريرنگ نگاشته شده است. جوابهاي سؤالهاي زوج مسايل در زير صورت مسايل داده شده است. از سؤالات منتخب آزمون کارشناسي ارشد در سالهاي گذشته براي فهم بيشتر مطالب در مثالها و مسايل کتاب استفاده شده است. براي مثال، نماد مثال 4-2، مش، 83 معرف مثال 2 از فصل 4 است و در آزمون کارشناسي ارشد رشتهي مهندسي شيمي در سال 83 ارايه شده است.
در اين سالها، هميشه کار با دانشجويان لذتبخش بوده و اصولاً انگيزهي نگارش اين کتاب از همان کلاسهاي درس شروع شده است. همهي ما خاطرات خوبي از معلمان خود داشتهايم و خواهيم داشت. هميشه اعتقاد داريم که در حال يادگيري هستيم و اين موضوع بهخوبي روشن است که تدريس در کلاس درس، سهم بهسزايي در اين زمينه دارد. در خاتمه، دو بيت زير از شاعر معروف سعدي که نشاندهندهي غايت هرکاري است، آورده شده است.
غرض نقشي است کزما بازمـاند که هـستي را نمـيبينم بقايي
مگر صاحبدلي روزي ز رحمت کند در حق درويشان دعايي