یادگیری سازمانی و مدیریت دانایی

  • عنوان درس: مدیریت دانش (KM)

توصیف مختصر: در این درس مدیریت دانش، به مبانی پایه‌ای مانند حافظه سازمانی و مفاهیم کلیدی مدیریت دانش و دیدگاه‌های گوناگون آن پرداخته می‌شود و با انواع مدل‌های مدیریتی در این حوزه آشنا می‌شویم. فصول به نحوی طراحی می‌شوند که روش‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش و بررسی چند سامانه معتبر آن را مرور کند و همچنین مرحله اولیه عملی مدیریت دانش با ترسیم نقشه دانش و نگاشت دانش را آموزش دهد. درس با معرفی انواع سیستم‌های مبتنی بر دانش و شبکه‌های معنایی برای مهندسی و بازنمایی دانش ادامه می‌یابد و به کار با ابزارهای ترسیم نقشه دانش مانند Protégé و Mind Manager می‌پردازد. علاوه بر این، زیرساخت فرهنگی، ساختار سازمانی و برخی زیرساخت‌های فناورانه مرتبط با مدیریت دانش بررسی می‌شود تا زمینه‌ای برای پیاده‌سازی موفق در سازمان فراهم شود.

  • اهداف درس:

آشنایی با مبانی مدیریت دانش، حافظه سازمانی
آشنایی با دیدگاه های مختلف در مدیریت دانش و انواع مدلهای مدیریت دانش 
آشنایی با نحوه پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی چند سامانه مدیریت دانش
آشنایی با نحوه ترسیم نقشه دانش و نگاشت دانش به عنوان اولین گام عملیاتی مدیریت دانش
آشنایی با انواع سیستم های مبتنی بر دانش، و شبکه های معنایی جهت مهندسی و بازنمایی دانش
آشنایی با چند نرم افزار ترسیم نقشه دانش Protégé, Mind Manager
آشنایی با زیرساخت فرهنگی، ساختار و برخی از زیرساخت های فناورانه مدیریت دانش

  • انتظارات مهارتی پس از پایان درس:

طراحی و نگارش نقشه دانش (knowledge map) برای یک واحد سازمانی با استفاده از ابزارهای ترسیم مناسب و ارائه نگاشت‌های دقیق بین مفاهیم کلیدی.
تحلیل و ارزیابی مدل‌های مدیریت دانش از منظر سازوکارهای حفظ حافظه سازمانی، با تمرکز بر پیاده‌سازی فرآیندهای بهبود دانش و درس‌آموخته‌ها.
طراحی و ارزیابی پروسه‌ها و روال‌های مدیریت دانش در قالب یک چارچوب عملیاتی، شامل استخراج، نگهداری و به‌روزرسانی دانش.
کار با سامانه‌های مدیریت دانش رایج و بررسی کارکردها، قابلیت‌ها و محدودیت‌ها جهت انتخاب مناسب در یک سازمان.
بررسی و تحلیل زیرساخت‌های فرهنگی، ساختاری و فناورانه مرتبط با مدیریت دانش و ارائه پیشنهادهای بهبود برای بهره‌وری سازمانی.