"مدلسازي عددي جرم افزوده درحركت يك شناور زيرسطحي با استفاده از نتايج آزمايشات PMM"
آرش شادلاقانی، محمد علی بدری، شهریار منصورزاده
پنجمين همايش ملي صنايع فراساحل، 1392
چکیده :
شبیه سازی حرکات شناورهای زیرسطحی به روش عددی جهت تخمین ضرائب هیدرودینامیکی در صنعت زیر دریا، کاربرد روز افزونی پیدا کرده است. ضرائب هیدرودینامیکی شامل ضرائب لیفت و درگ برای حرکات دائم وضرائب افزورده برای حرکات غیردائم می باشند. حرکات دائم شامل حرکات یکنواخت خطی و دایروی و حرکات غیر دائم شامل حرکات شتابدار خطی و صفحه ای می باشند. برای شبیه سازی آزمایشات هیدرودینامیکی، از معادلات متوسط گیری شده رینولدز استفاده می شود. درمقاله حاضر تاثیر مدلهای اغتشاشی، پارامترهای هیدرودینامیکی فرکانس و دامنه نوسانات در حرکات تست PMM اندازه شبکه بندی، عدد کورانت ، زاویه سطوح کنترلی و همچنین اثر یدک نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از نتایج حاصله چنین برمی آید که افزایش زاویه سطوح کنترلی باعث کاهش قطر گردش در حرکت دایروی و طی شدن سریع سیکل حرکت در حرکت ذوزنقه ای می شود. افزایش زاویه حمله و انحراف باعث افزایش نیروی وارد بر شناور می شود. در حرکات مربوط به تست PMM افزایش فرکانس نوسانات، باعث کاهش خطامی شود. وجود یدک نیز باعث کاهش بازدهی شناور می شود. لازم به ذکر می باشد تمامی موارد گفته شده با نتایج آزمایشگاهی صحت سنجی شده اند.