پانزدهمین همایش صنایع دریایی

دبیر پانزدهمین همایش صنایع دریایی اعلام کرد: با توجه به اهمیت ویژه پروژه‏های پارس جنوبی برای کشور و اهمیت فنی و تخصصی آن، در این دوره توجه ویژه‏ای به این موضوع خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر محمد سعید سیف در جلسه ستاد اجرایی پانزدهمین همایش صنایع دریایی که به میزبانی شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد؛ گفت: برخی فعالیت‏هایی که در حوزه‏های مختلف طراحی، ساخت، حمل و نصب سازه‏های دریایی و لوله‏گذاری در دریا در فازهای مختلف پارس جنوبی انجام می‏شود؛ تا 15 یا 20 سال قبل در ایران کاملا ناشناخته بود.

وی با بیان اینکه «در آن زمان متخصصان و دانشگاهیان ما اصطلاحات فراساحلی را صرفا در دیکشنری‏ها خوانده بودند»، تأکید کرد: اجرای طرح‏های توسعه پارس جنوبی علاوه بر منافعی که برای کشور در پی داشت، باعث ورود جدی متخصصان و پیمانکاران ایرانی به صنعت فراساحل شد.

دبیر پانزدهمین همایش صنایع دریایی با بیان اینکه «در حال حاضر بیش از 80 درصد ساخت سازه‏های دریایی پارس جنوبی در داخل انجام می‏گیرد»، افزود: البته در مورد بخشی از تجهیزات و ابزارهای دقیق همچنان نیازمند خارج هستیم؛ اما در بخش‏هایی مانند ساخت دکل‏های حفاری دریایی در صورت حمایت دولت پیمانکاران ایرانی توان ساخت در داخل را دارند.

وی با قدردانی از میزبانی شرکت نفت و گاز پارس در این نشست، آمادگی پانزدهمین همایش صنایع دریایی را برای طرح ویژه مسایل و معرفی توانمندی‏ها و دستاوردهای فنی و تخصصی پروژه‏های پارس جنوبی در این همایش اعلام کرد و افزود: این موضوع از طریق برگزاری کارگاه‏ها و نشست‏های تخصصی در جریان همایش قابل انجام است.

مهندس منتظری، از مدیران ارشد شرکت نفت و گاز پارس، نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند فعالیت‏های پارس جنوبی تأکید کرد: رقیب ما در میدان مشترک پارس جنوبی از همکاری همه کشورهای جهان و شرکت‏های بین‏المللی برخوردار است؛ اما ایران بویژه در شرایط تحریم به تنهایی فازهای پارس جنوبی را توسعه می‏دهد.

وی با بیان اینکه «شرایط ما در پارس جنوبی مشابه دوران جنگ تحمیلی است که به تنهایی در برابر همه قدرت‏های جهان قرار داشتیم»، تصریح کرد: بهره‏برداری از هر فاز پارس جنوبی برای ما به مثابه فتح یک سنگر بزرگ است.

منتظری با اشاره به اینکه «شرکت نفت و گاز پارس توسعه میادین گلشن، فردوسی و پارس شمالی را نیز برعهده دارد»، افزود: بنا بر سیاست‏های وزارت نفت و به دلیل مشترک بودن پارس جنوبی، کل توان وزارتخانه، پیمانکاران و صنعتگران در این بخش متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه «تا قبل از پروژه‏های پارس جنوبی کلیه عملیات دریایی و ساخت سازه‏های این بخش توسط شرکت‏های خارجی انجام می‏گرفت»، یادآور شد: به جز یک سکوی فاز دو پارس جنوبی، سایر سازه‏های این میدان در داخل ساخته شده است.

گفتنی است، در این نشست برنامه‏های همایش مورد بررسی اعضاء قرار گرفت و مسؤولان کمیته‏های اجرایی، علمی، اطلاع‏رسانی و نمایشگاه و نیز نمایندگان سازمان منطقه آزاد و بنادر کیش گزارشی از روند فعالیتهای همایش ارائه دادند.

page
https://people.iut.ac.ir/fa/badri/content/%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C