زیست شناسی حفاظت

 

مقدمه و هدف درس

افزایش جمعیت و استفاده های بی رویه انسان از منابع طبیعی خانه مشترک ما را مورد تهدید قرار داده است. کلیه فرآورده های مورداستفاده انسان از جمله منابع غذایی اعم از گیاهی و جانوری از خویشاوندان وحشی آنها از طبیعت مشتق شده اند. بشر همواره در حال پیشرفت بوده و در این راستا منابع طبیعی کره مسکون را مورد بهره برداری قرار داده است. بنابراین، پیشرفت بیشتر در جوامع انسانی به معنی وابستگی بیشتر به منابع زیستی است. پیشرفت های آتی بشر در زمینه های مختلف از قبیل صنعت، کشاورزی، دارو و درمان و مهندسی ژنتیک بدون شک به تنوع نهفته در حیات وابسته است. این در حالی است که ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که در آینده چه گونه هایی برای ما سودمند خواهند بود. به همین دلیل اخلاق و مصلحت حکم می کند که آگاهانه باعث انقراض آنها نشویم.

 زیست شناسی حفاظت علم حفظ تنوع زیستی است و به عنوان یک دانش نسبتاً جدید، اصول زیست شناسی را برای تدوین استراتژی های راهبردی در مدیریت پایدار جمعیت ها و اکوسیستم ها به کار می گیرد. تعمیم فعالیتهای حفاظتی که زمانی منحصر به گونه های شاخصی نظیر علفخواران قابل شکار بود به همه زیستمندان و زیستگاه ها، تحولی اساسی در نگرش محیط زیستی جامعه جهانی به شمار می رود که بشر را به درک صحیح و علمی از ساختار و کارکرد طبیعت نزدیک تر می کند. ما با چالش های بزرگی در قرن 21 از نظر صنعت و فناوری و حفظ تنوع زیستی مواجه هستیم و باید با افزایش دانش و توانمندی خود با این چالش ها روبرو شده وبرای رسیدن به توسعه پایدار تلاش کنیم.

سرفصل :

زیست شناسی حفاظت و پیدایش آن
دلایل نگرانی در مورد وضعیت تنوع زیستی
فهرست قرمز گونه های در معرض خطر
اخلاق و حفاظت از تنوع زیستی
حفاظت در تعاليم مذهبی
ریشه های تاریخی حفاظت
تنوع زیستی و توزیع جغرافیایی آن
اندازه گیری تنوع زیستی
عوامل مؤثر بر تغییرات تنوع زیستی و الگوی پراکندگی مکانی آن
مناطق داغ تنوع زیستی
اکوسیستم هاي شاخص
تنوع زيستي: ارزشها و تهديدها
ارزشهاي مصرفي مستقیم
ارزشهاي مصرفي غيرمستقيم
تنوع زيستي و عملكرد اکوسیستم ها
ارزشهاي غير مصرفي تنوع زيستي
عوامل تهدید کننده تنوع زیستی
حفاظت در سطح ژن، جمعیت و گونه
راهبردهای حفاظت
راهبرد حفاظت در محل
راهبرد حفاظت خارج از محل
محدودیت های حفاظت خارج از محل
بوم شناسی بازسازی
رابطه زیست شناسی حفاظت و بوم شناسی بازسازی
اصول نظری بوم شناسی بازسازی
رویکردهای بازسازی اکوسیستم
ارزیابی مؤفقیت فرایند بازسازی اکوسیستم
ژنتیک بازسازی
حفاظت قانونی از تنوع زیستی

page
https://people.iut.ac.ir/en/malekian/%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA